Terapia ręki dla dzieci
Terapia ręki – czym jest i dla kogo jest przeznaczona?.
Nieprawidłowy rozwój motoryczny najczęściej wpływa negatywnie również na rozwój ręki, terapia w tym zakresie opiera się w głównej mierze na usprawnianiu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Ćwiczenia wykonywane na początku skupiają się na obręczy barkowej i kończynach górnych. Celem późniejszej terapii jest rozwijanie motoryki małej, czyli zdolności manualnych dziecka oraz poprawa ruchów precyzyjnych. Terapia w podejściu całościowym obejmuje ruchomość łopatek i stawów kończyn górnych oraz normalizację napięcia mięśniowego. Praca opiera się na wzmacnianiu siły mięśniowej kończyn górnych, stymulacji czucia powierzchniowego i głębokiego, doskonaleniu zdolności chwytu, doskonaleniu kontroli wzrokowo-ruchowej oraz skoordynowaniu pracy oburącz. Najwyższym stopniem umiejętności motorycznych jakie ręka osiąga jest grafomotoryka- sprawność manualna ręki podczas czynności związanych z pisaniem, rysowaniem. Terapia ręki to nie tylko ćwiczenia dłoni i palców, ale przede wszystkim ćwiczenia całego ciała.
Rodzicu, gdy Twoje dziecko…
-ma trudności z planowaniem ruchowym i uczeniem się nowych czynności manualnych, manipulacyjnych;
-niechętnie podejmuje czynności wymagających precyzyjnych ruchów dłoni czy palców (jak pisanie i rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów);
-ma problemy z nauką samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików);
-ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej;
-ma trudności z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych;
-wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i bardzo niedbale;
-szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania;
-nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur;
-dostarcza sobie dodatkowych wrażeń proprioceptywnych i domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni, np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i bardzo wyraźnych fakturach;
-ma duże trudności z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego;
-ma niezgrabne, mało precyzyjne ruchy dłoni, związane z nieprawidłowym napięciem mięśniowym (nadmiernym bądź zbyt małym) –mocno zaciska kredkę/ ołówek bądź kredki wypadają z dłoni;
-ma trudności z koordynacją ruchów dłoni, palców i przedramienia;
-ma zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i obustronnej integracji, co może przejawiać się brzydkim pismem i mało estetycznymi pracami plastycznymi,
-nie dostosowuje szybkości ruchów rąk do zadania.
Terapia ręki ma na celu:
Nieprawidłowy rozwój motoryczny najczęściej wpływa negatywnie również na rozwój ręki, terapia w tym zakresie opiera się w głównej mierze na usprawnianiu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Ćwiczenia wykonywane na początku skupiają się na obręczy barkowej i kończynach górnych. Celem późniejszej terapii jest rozwijanie motoryki małej, czyli zdolności manualnych dziecka oraz poprawa ruchów precyzyjnych. Terapia w podejściu całościowym obejmuje ruchomość łopatek i stawów kończyn górnych oraz normalizację napięcia mięśniowego. Praca opiera się na wzmacnianiu siły mięśniowej kończyn górnych, stymulacji czucia powierzchniowego i głębokiego, doskonaleniu zdolności chwytu, doskonaleniu kontroli wzrokowo-ruchowej oraz skoordynowaniu pracy oburącz. Najwyższym stopniem umiejętności motorycznych jakie ręka osiąga jest grafomotoryka- sprawność manualna ręki podczas czynności związanych z pisaniem, rysowaniem. Terapia ręki to nie tylko ćwiczenia dłoni i palców, ale przede wszystkim ćwiczenia całego ciała.
Rodzicu, gdy Twoje dziecko…
-ma trudności z planowaniem ruchowym i uczeniem się nowych czynności manualnych, manipulacyjnych;
-niechętnie podejmuje czynności wymagających precyzyjnych ruchów dłoni czy palców (jak pisanie i rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów);
-ma problemy z nauką samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików);
-ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej;
-ma trudności z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych;
-wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i bardzo niedbale;
-szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania;
-nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur;
-dostarcza sobie dodatkowych wrażeń proprioceptywnych i domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni, np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i bardzo wyraźnych fakturach;
-ma duże trudności z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego;
-ma niezgrabne, mało precyzyjne ruchy dłoni, związane z nieprawidłowym napięciem mięśniowym (nadmiernym bądź zbyt małym) –mocno zaciska kredkę/ ołówek bądź kredki wypadają z dłoni;
-ma trudności z koordynacją ruchów dłoni, palców i przedramienia;
-ma zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i obustronnej integracji, co może przejawiać się brzydkim pismem i mało estetycznymi pracami plastycznymi,
-nie dostosowuje szybkości ruchów rąk do zadania.
Terapia ręki ma na celu:
- Poprawianie się koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Stabilizowanie się napięci mięśniowych w obrębie kończyn górnych i obręczy barkowej
- Zwiększanie się precyzyjności ruchów i koordynacji między rękami
- Poprawianie się koncentracji i umiejętności skupianiu uwagi
- Zwiększaniu się sprawności manipulacyjnych dłoni
- Doskonaleniu się umiejętności chwytu
- Zwiększaniu się zdolności grafomotorycznej i manipulacyjnej dziecka
- Zwiększaniu się samodzielności dziecka związane z samoobsługą